Dieet
Sonja Bakkker, Weight Watchers, keto, Montignac, Cambridge…… Iedereen kan wel een dieet opnoemen, iedereen kent wel iemand die zo’n dieet gevolgd heeft.
Het ene dieet is ook wat makkelijker vol te houden dan het andere en de één heeft ook meer effect dan de volgende.

Wat veel mensen ervaren, is dat ze het een bepaalde tijd kunnen volhouden. Maar na verloop van tijd vervallen ze toch weer in hun oude gewoonte. En het lastige daarvan is, dat er vaak nog iets meer kilo’s aankomen dan dat ze daarvoor al wogen.
Hoe komt het nu dat je een dieet vaak maar tijdelijk volhoudt?
Dat heeft te maken met je brein. Dat zou je kunnen opsplitsen in twee delen.
1: het bewustzijn
2: het onderbewustzijn

Bewustzijn en onderbewustzijn
Nu is het bewustzijn ongeveer 5% van het totaal en met je bewustzijn kun je keuzes maken, rationeel denken en doorzetten.
Het onderbewustzijn is ongeveer 95% en daarin zitten je gewoontes, emoties, herinneringen, instinct en wat je (over jezelf) gelooft.
Hierin zit een belangrijke sleutel. Met die 5 % kun je dus doorzetten en zeg je tegen jezelf dat het dieet echt belangrijk is. En de andere 95% roept dat het zo fijn is, om weer lekker chocola te eten, want dat deed je toch altijd al?

Oerinstinct
Dan heb je ook nog eens te maken met het oerinstincten.
Toen we nog in berenvellen rondliepen, lang geleden, was één van de belangrijkste dingen: zorgen voor voedsel.
Suikers kwamen bijvoorbeeld voor in de geplukte bessen en was zeker niet altijd voor handen. Dus als het er wel was, wilde je er vooral veel van eten, dan kon je lichaam dat opslaan.
Hetzelfde geldt voor vetten.
Nu is eten (in deze westerse wereld) bijna altijd en overal verkrijgbaar. Maar het oerinstinct is daar nog niet in aangepast. Het zit dus in onze natuur om zoetige en vettige dingen te willen eten.

Tijdelijk veranderen in blijvend
Een dieet waarbij je dus goed oplet dat je vooral gezonde voeding binnenkrijgt, helpt dus maar vaak tijdelijk. Hoe kun je nu zorgen dat tijdelijk verandert in blijvend?
Dat kan wanneer je nieuwe verbindingen maakt in het onderbewustzijn. Wanneer het onderbewustzijn de gewoonte heeft om gezonde producten te kiezen, of wanneer het onderbewustzijn niet constant roept op suiker, dan zou je blijvend op een gezond(er) gewicht kunnen blijven.

Emotie eten
En daarnaast kun je ook bezig met andere gewoontes. Vul je jezelf met voeding omdat je lichaam daarom vraagt, of vul je jezelf omdat je emoties weg wilt eten?
Veruit de meeste mensen eten ook vanwege emoties of gewoonte.
Bedenk maar, wat doe je als je je verveelt? Of als je verdrietig bent?

Of eet je als het gezellig is? Heel veel mensen koppelen gezelligheid aan eten.
Gezellig samen op de bank, daar hoort wel een toastje bij…
Maar is dat echt nodig? Is het alleen gezellig als er eten bij is?
En stel je hebt ruzie, is dat eten dan nog wel zo gezellig?

Wanneer je je visie daarop kunt aanpassen, dan wordt het allemaal net wat makkelijker.
Van de 100 mensen die overgewicht hebben zijn er meestal maar 1 of 2 mensen die dat puur hebben door een heel bourgondisch leven. Het andere deel van de mensen blijkt in meer of mindere mate toch te eten uit gewoonte of vanwege emoties.

Emoties en gewoontes aanpakken vanuit de kern
Met hypnose kun je dus juist die punten aanpakken. Je kunt gewoontes veranderen, ook kun je anders tegen bepaalde emoties aankijken of mee omgaan.
Dit maakt dat hypnose je op een langere termijn blijft helpen.